تاریخچه آپارتمان در ایران

ساخت آپارتمان در ایران بیش از 50 سال قدمت دارد. به باور بسیاری از مورخان نخستین آپارتمان به شیوه امروزی در دوران قاجار و به دستور ناصرالدین شاه بنا شد. وی پس از بازدید از بناهای کشورهای اروپایی، علاقه مند به ساخت ساختمان های مرتفع در ایران گردید. لذا اقدام به ساخت شمس العماره در کاخ گلستان نمود. بنای شمس العماره در سال 1244 شمسی آغاز و پس از دو سال در سال 1246 شمسی به بهره برداری رسید. با این حال تا سال ها بعد، ساخت آپارتمان در ایران رشدی را به دنبال نداشت. در دوران رضا شاه پهلوی مجدداً توجه به ساخت آپارتمان در دستور کار قرار گرفت و در سال 1330 و با پایان جنگ جهانی دوم ساختمانی با 10 طبقه توسط مهندس هوشنگ خانشقاقی ساخته شد. به نوعی می توان این ساختمان را نخستین آپارتمان به شیوه امروزی برای استفاده عمومی در ایران نامید. این آپارتمان دارای آسانسور نیز بود. ساختمان مهندس خانشقاقی، نخستین آپارتمان با اسکلت بتن آرمه در ایران است. از جزئیات این ساختمان و وضعیت فعلی آن اطلاعات چندانی در دست نیست اما پس از آن ساختمان های آلومینیوم و پلاسکو در سال های 1341 و 1342 توسط حبیب القانیان ساخته و به بهره برداری رسید. عنوان نخستین ساختمان با اسکلت فولادی نیز به ساختمان آلومینیوم می رسد. ساختمان پلاسکو نیز از اسکلت فولادی بهره مند بود. در این دوران ساخت آپارتمان رونق مضاعفی گرفت. نخستین مجتمع های آپارتمانی ایران را می توان آپارتمان های بهجت آباد نامید، که کلنگ ساخت آن ها در سال 1343 بر زمین خورد و در سال 1349به بهره برداری رسیدند. هم زمان با آپارتمان های بهجت آباد، آپارتمان های مسکونی ساعی نیز ساخته شد و با ساخت این آپارتمان ها فصل تازه ای در سبک زندگی شهری ایجاد شد.

تاریخچه بزرگ ترین مجموعه آپارتمان سازی نیز به دهه ۵۰ شمسی باز می گردد. مجموعه اکباتان را بی تردید می توان نخستین مجتمع بزرگ آپارتمانی در ایران نامید.

همزمان با ساخت آپارتمان در ایران قوانین مربوط به این حوزه و آپارتمان نشینی نیز مورد توجه قرار گرفت. نخستین قانون تملک آپارتمان ها به سال 1343 باز می گردد که در مجلس ملی به تصویب رسید. از آن تاریخ تاکنون قوانین مربوط به آپارتمان نشینی و حقوق ساکنین در آپارتمان ها بارها مورد بررسی و تجدید نظر قرار گرفته است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *