عمر مفید ساختمان در ایران

یکی از زمینه هایی که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است نگهداری و راهبری ساختمان های خاص می باشد. عدم توجه به این مهم ناشی از نبود دستورالعمل های ملی جامع جهت نگهداری و راهبری ساختمان ها است. این در حالی است که در بیشتر کشورها علاوه بر طراحی و اجرا، مقوله راهبری ساختمان ها با جدیت توسط نهادهای قانونگذار دنبال می گردد و ساختمان ها به شکل ادواری مورد بازرسی های فنی و ایمنی قرار می گیرند.

متاسفانه در کشورمان حلقه مفقوده صنعت ساختمان بخش نگهداری و راهبری ساختمان است. شرکت های معتمد و صاحب صلاحیت اقدام به طراحی و اجرای ساختمان نموده و در این مسیر از بهترین تجهیزات و مصالح ساختمانی استفاده می کنند. با پایان پروژه و فروش به بهره برداران ارتباط مجموعه طراح و سازنده ملک با بهره برداران کمرنگ شده و با توجه به عدم اطلاعات کافی مدیران ساختمان از این صنعت، برج ها پیش از اتمام دوره عمر مفید با مشکلات جدی همراه می شوند. ضعف های عمده تیم های بهره بردار در طی سالیان متمادی لطمات جدی به برند بسیاری از ساختمان ها و انبوه سازان صاحب نام وارد آورده است. از سوی دیگر سبب کاهش رضایتمندی ساکنین و ایجاد چالشی غیر قابل حل پیش روی مدیران و ساکنین برج ها شده است.

عمر مفید ساختمان در ایران یک سوم استاندارد جهانی است. که این امر سب اتلاف منابع ملی کشور شده است. درحالی که هر روز بر تعداد ساختمان های با عمر بیش از ١٠٠ سال در دنیا افزوده می شود، ساختمان ها در ایران با رسیدن به عمر ٢۵ سال فرسوده شده و آماده تخریب     می گردند. کارشناسان معتقدند در صورت ادامه روند فعلی و با ورود افراد فاقد صلاحیت و تخصص فنی ساختمانی به بازار مسکن و مدیریت ساختمان، میانگین عمر مفید ساختمان به کمتر از ٢٠‌سال هم نزول پیدا کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *