مدیریت ریسک در نگهداری و تعمیرات ساختمان

سن این ساختمان چقدر است؟

قصد خرید یک واحد مسکونی یا تجاری در یک مجتمع را دارید؟ سن ساختمان را از مالک سوال می کنید اما بعد از خرید با مخارج سنگین تعمیر و نگهداری مواجه شده اید و به نظر می رسد به ساختمان رسیدگی کافی نشده و به مرور دچار هزینه های سنگین شده است. در مجتمع نوسازی ساکن شده اید و علاقمند هستید با رسیدگی مداوم ارزش ملک شما حفظ گردد؟ در واقع سن ساختمان نسبت مستقیم با برنامه های تعمیر و نگهداری تاسیسات، تجهیزات و مشاعات دارد. بررسی و نظارت بر فرایند استهلاک بنا و کنترل عملکرد بهینه تجهیزات منصوبه از وظایف یک مدیریت هوشمند و کارآزموده به شمار می رود.

 

 مدیریت نگهداری و تعمیرات ساختمان

مدیریت در زمینه بهره برداری و نگهداری ساختمان تاثیر به سزایی در عمر مفید تجهیزات و ساختار ساختمان به دنبال دارد. اغلب سیستم هایی که امروزه به نحوی در امور خدماتی، تاسیساتی و غیره به کار گرفته می شوند در زمان هایی از سیکل عمر عملیاتی خود دچار شکست و ازکار افتادگی می گردند و لذا  به فعالیت نگهداری و تعمیرات نیازمند می شوند. دو واژه نگهداری و تعمیرات در حقیقت اندکی متفاوت بوده و در برنامه ریزی سرویس های دوره ای  هر یک از آنها با مفهوم خاص خود بکار می آیند.

  • نگهداری Maintenance

مجموعه فعالیت هایی که به طور مشخص و برنامه ریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی تجهیزات و تاسیسات انجام گرفته و با این کار قابلیت اطمینان و در دسترس بودن آنها را افزایش می دهم.

  • تعمیرات Repair

مجموع فعالیت هایی که بر روی یک سیستم یا وسیله ای که دچار خرابی و یا از کارافتادگی گردیده انجام می دهیم تا آن را به حالت آماده به کار و قابل بهره برداری باز گردانیم. از کار افتادگی یک وسیله متغیری تصادفی است که می توان بروز آن را تخمین زد.

اهداف اساسی عمليات تعمير و نگهداري
• اطمينان از ايمني ساختمان، قطعات و خدمات مرتبط با آنها.
• اطمينان از قابليت استفاده از ساختمان و اجزا آن.
• اطمينان از رضايت بخشي ساختمان و انجام تمام الزامات قانوني لازم آن.
• اجراي اقدامات لازم براي حفظ كيفيت و سرويس دهي مناسب ساختمان.
فعاليت هاي تعمير و نگهداري، صرف نظر از اينكه “پيشگيرانه” و يا “اصلاحي” باشند بايد به عنوان يك پروژه تعريف گردند. از اين رو، اقدامات و اهداف مذكور قبل از اينكه به مرحله اجرا برسند، بايد به عنوان پروژه هاي بلند مدت با دوره بازگشت متناسب با طول عمر سازه بيان گردند. در این راه ابزار مدیریت ریسک می تواند مخاطرات پروژه را به حداقل برساند.

 

 

فرآيند مديريت ريسك
فرآيند مديريت ريسك يك روش سيستماتيك است كه موقعيت هاي مخاطره آميز در يك پروژه را به طور منظم مديريت مي نماید. این فرآیند شامل چهار مرحله به شرح ذیل می باشد:

  • شناسايي ريسك
  • تجزيه و تحليل ريسك
  • پاسخ به ريسك
  • نظارت بر ريسك و كنترل آن

 شناسايي ريسك

  • شروع فعاليت يك فرايند  PRM استاندارد مستلزم شناسايي خطرات، قبل از مديريت آنها است. اين شناسايي خطرات و تهديدات قبل از تبديل شدن آنها به مشكلات و بروز عوارض منفي در پروژه مورد بررسی و توجه قرار می گیرند.

روشهاي تجزيه و تحليل ريسك

  • تجزيه و تحليل خطر عبارت است از روند اولويت بندي ريسك هاي شناسايي شده بر اساس ارزيابي كمي و كيفي با بررسي احتمال بروز آنها و نتيجه تاثير آنها بر پروژه. هدف از ارزيابي ريسك به شیوه كيفي، تعيين درجه احتمال و اثرگذاري ريسك است.

پاسخ به ريسك

  • عبارت است از روند بهره برداري از گزينه ها و تصميم گيري براي افزايش بازدهي پروژه وكاهش اثرات منفي آن.

فرآيند مديريت پروژه

  • در انتهاي چرخه مدیریت ریسک نظارت و كنترل قرار دارد كه عبارت است از نظارت بر اجراي پاسخ ريسك، شناسايي هر گونه ريسك جديد كه اثر آن در فرايند مديريت ريسك دخيل مي باشد و در انتها ارزیابی اثربخشي كلي تمامي مراحل اجرا شده در پروژه.

 

ساختمان تو با مدیریتو مثل قالی کرمان خواهد ماند.

مدیریتو مدیریت ساختمان تو

 

 

با ما همراه باشید با مقالات بعدی مدیریتو …

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *